Regime Apologist Publishes Falsehoods and Propaganda Against MEK

Why Der Spiegel is Little More than a Regime Mouthpiece

Spiegel hit piece against MEK

Spiegel published a full of lies story about MEK, Iran’s main opposition force, raising an outrage among the Iranian communities-February 2019

Der Spiegel, a German magazine, published a hit piece against the People’s Mujahedin Organisation of Iran (MEK) and the National Council of Resistance of Iran (NCRI). The piece, entitled “Prisoners of the Rebellion”, went to press on February 16 and contained a host of mistruths and lies about the Iranian opposition groups.

The article spouted the regime’s propaganda without meeting even the basic principles of journalistic integrity. The authors declined to visit the MEK’s compound in Albania and ignored correspondences with the NCRI in which the pro-democracy group sent documents disproving the regime’s allegations. Instead, the writers spent time with the regime’s Basij agents in Iran, interviewed members of the regime’s Ministry of Intelligence (MOIS) disguised as former MEK members without dealing with the group itself directly.

Waiting for the Perfect Time

Nothing demonstrates that the piece was little more than a poorly-informed hatched job against the MEK more than the timing of the piece.

In a statement released following the article’s publication, the NCRI revealed that it had been in communication with Der Spiegel’s deputy foreign editor, Mr Mathieu von Rohr, who had confirmed that the article was due to be published on November 24, 2018.

The article’s publication was delayed until “a time that the Iranian regime needed such “support,” the NCRI’s statement read. The recent conference in Warsaw which saw more than 60 governments from nations around the world come together to explore ways of dealing with the Iranian threat clearly prompted Der Spiegel to believe that this was the time the regime needed the “support” the article could lend.

The article was immediately picked up by all the Iranian state-run media outlets, which centered their coverage on the baseless allegations that the MEK carried out massacres and brutal acts of torture at its base in Albania.

Snubbed Invitations

The NCRI’s statement shows that the MEK and the NCRI had been in contact with von Rohr in the run-up to the article’s publication and were aware of the allegations about to be levied against them.

In a gesture of transparency, the MEK invited Der Spiegel to visit the group’s residence in Albania. The group frequently invites politicians and dignitaries to the compound, most recently former Scottish MEP Struan Stevenson and former Bundestag President Rita Sussmuth both visited the compound. However, Der Spiegel did not reply to the group’s invitation. The magazine clearly had no inclination of getting to the truth of the matter and instead preferred to accept the regime’s lies at face value.

The regime sent a letter instead. The NCRI’s statement claims that Mathieu von Rohr sent a letter with ten questions for the MEK and gave a deadline of one week for the group to answer said questions.

The NCRI’s statement reports that the questions included several regime-originated mistruths and propaganda statements. For example, the first question asked if MEK members were not permitted to use cell phones, clocks, and calendars, an often-touted regime lie.

The NCRI and MEK replied to the ten questions in a 6,600-word reply just four days later. In this letter, they once again extended an invitation to Der Spiegel and implored them to visit the MEK compound. Given that this letter was sent on November 18, and the final article was not published until February 16, there was ample time for Der Spiegel to dispatch reporters to the compound to conduct journalistic due diligence and investigate the regime’s lies.

A Close Relationship

Although Der Spiegel did not publish the article on the intended date of November 24, it did share the article with the Iranian regime. On November 24, the Nejat Association, an offshoot of the regime’s MOIS published a Der Spiegel interview with former MEK member, Gholamreza Shekari. The interview was eventually included in the final Der Spiegel piece.

The fact that the Iranian regime was able to publish segments of the article several months before Der Spiegel published the piece, demonstrates close ties and deep cooperation between the German magazine and the Iranian regime.

Following the publication of the interview, in which Gholamreza, a close regime affiliate, repeated the regime’s usual lies, the NCRI reached out to Der Spiegel once more. The letter read, “what the Iranian people will not forget and will not forgive are the war crimes and the crimes committed by this regime against humanity.” The letter reiterated that these crimes had gone unnoticed and unreported by Der Spiegel.

“The appeasement of the mullahs at the expense of the Iranian people and their suffering and the blood of hundreds of thousands of tortured and executed political prisoners are truly disgusting,” it added.

Finally, the letter concluded, “the regime may reiterate its vile defamation of the PMOI (MEK) with labels such as personality cult, domination, anti-democratic structure and sect as often as it wishes: this will not stop the fall of this regime, a process in which the PMOI (MEK) is at the forefront. The process that will lead to the demise of the mullahs has begun and is irreversible.”

Staff Writer

Please follow and like us:
error

Tags: , , , , , , , , ,

Copyright © 2018 MEK-Iran.com. All Rights Reserved
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial